Pakkauksen valintaan vaikuttavat seikat

Pakkaus on puoli tuotetta

Aloita pakkauksen valinta ja suunnittelu samaan aikaan kuin alat suunnitella tuotteen reseptiä (formulaa).​

Pakkaus on olennainen osa kosmetiikkatuotetta, eikä hyväkään sisältö pääse oikeuksiinsa kohderyhmänsä kannalta huonosti tai väärin toimivassa pakkauksessa.

Pakkauksen tarkoituksenmukaisuus ja toimivuus: tilaa näytteet ajoissa

Pakkauksen täytyy toimia hyvin siinä tarkoituksessa, missä sitä on suunniteltu käytettävän. Pakkauksen ja formulan suunnittelu kulkevat käytännössä usein käsi kädessä. ​​Kuten kosmetiikkatuotteen suunnittelussa muutenkin, myös pakkausta valitessa on ajateltava millainen pakkaus palvelee parhaiten kohde-ryhmäsi tarpeita.

Ajattele esimerkiksi vauvojenhoitotuotetta, joka pitää saada auki nopeasti yhdellä kädellä vauvan ollessa kainalossa.

Tai meikkipussiin/käsilaukkuun tarkoitettua käsivoidetta, jonka täytyy mahtua pieneen tilaan ja korkin pysyä varmasti kiinni, jotta sisältö ei sotke pussia / laukkua. ​

Pakkauksen ulkonäkö on tärkeää. Pakkauksen on kuitenkin myös toimittava moitteettomasti. Uutta tuotetta kehittäessäsi tilaa varhaisessa vaiheessa näytteitä erilaisista pakkausvaihtoehdoista, jotta pääset testaamaan minkälainen pakkaus toimii parhaiten. ​Pakkausten myyjät lähettävät yleensä mielellään näytepakkaukset testiin pyytäessä. ​

Tarkasta pakkauksesta, että​

  •  korkki/kansi on helppo avata ja sulkea ​
  • pakkaus ei ole miltään osin heikko, ettei se menee helposti käytössä tai kuljetuksessa rikki. Esim ohuet korkit saattavat hajota helposti, jos kuljetuksen aikana tulee painoa päälle. ​
  • suihkepää/pumppumekanismi toimii hyvin ​
  • pakkaus on kosmetiikkakäyttöön tarkoitettu​
  • pakkaus soveltuu aineelle, jota pakkaukseen laitetaan, esim. rasvaisessa deostick-pakkauksessa on oltava ohut muovikalvo sisällä, jotta rasva ei imeydy pahvin läpi. Tai auringonvalolle herkät tuotteet, kuten kasvoöljyt, läpinäkymättömään pakkaukseen.​
  • pumppu- tai pipettipulloissa purki tai pipetti ulottuu pohjaan saakka. Asiakkaita usein ärsyttää pohjalle jäävä tuotteen loppu, jota ei saa annosteltua tarkoitukseen varatulla mekanismilla.

Pakkauksen testikäyttö paljastaa hyvin ongelmia! 

Pohdi pakkauksen valintaa myös logistisuuden näkökulmasta. Myytkö tuotteita vain omassa liikkeessäsi, verkkokaupassa vai fyysisissä kaupoissa? Mieti miten saat pakattua tuotteet kuljetusta varten ja paljonko pakkaus tulee painamaan. Hankalan muotoiset purkit saattavat viedä enemmän tilaa kuin tiiviisti vierekkäin ladottavissa olevat purkit. Painava lasipurkki saattaa olla kalliimpi postittaa kuin kevyt muovipurkki. ​

Pakkauskoko

Myös pakkauskoko kannattaa suunnitella huolella. Mikä on kohderyhmään kuuluvalle kuluttajalle sopiva koko, jotta tuotteen ehtii käyttää ennen kuin se vanhenee? ​

Minkä kokoisia pakkauksia muut myyvät? Jos pakkauksesi on vain hieman isompi kuin muut vastaavat markkinoilla olevat, joudut ottamaan siitä korkeamman hinnan verrattuna kilpailijoihin. Asiakas ei välttämättä huomaa kokoeroa, mutta huomaa varmasti hintaeron, jolloin hän valitsee halvemman. ​