Omien tuotteiden brändääminen

Mitkä ovat arvosi?

Nyt kannattaa ottaa kynä käteen tai läppäristä uusi dokumentti auki ja määrittää omaan brändiisi liittyvät arvot!

1. Millaista yritystä tavoittelet? Mitkä ovat arvosi, jotka ohjaavat sinua kosmetiikan valmistuksessa ja markkinoinnissa?

Onko tavoitteesi olla joku alla mainituista kosmetiikan valmistajista, vai jotakin muuta?

  • Terveys/kauneusalan yrittäjänä haluat valmistaa yritykseesi omia tuotteita myyntiin.​
  • Artesaanikosmetiikan valmistaja, joka tekee tuotteet kotona ja myy lähialueen liikkeisiin / Suomen markkinoille.​
  • Tietylle kapealle kohderyhmälle tuotteita valmistava yrittäjä, joka myy tuotteita koko Suomen alueella tai useassa maassa. Esim. eksoottiset kylpytuotteet kylpylöille, aromaterapiaan pohjautuvat tuotteet ekohoitoloille, koirakosmetiikkaa eläinkaupoille, (kuivien) hiusten hoitoon tarkoitettuja tuotteita ekokampaamoille. ​
  • Hippimeiningillä edullista käsintehtyä kosmetiikkaa festarimyyntiin.​

2. Määritä tavoitteesi ja arvosi kosmetiikan valmistajana

  • Pysähdy miettimään tavoitettasi ja arvojasi hetki. ​
  • Kirjoita ne muistiin itsellesi 5-10 sanalla. ​
  • Älä päästä itseäsi liian helpolla kuittaamalla, että ”olen luonnonystävä”, ”ekologinen” tai ”tykkään tehdä vähän jalostetuista ainesosista kosmetiikkaa”. Se on hyvä alku. Sinun täytyy mennä kuitenkin pidemmälle. Arvot saattavat olla ristiriitaisiakin, esim. edullisuus ja luksus tai vegaanisuus ja kotimaisuus. Sinun on valittava itsellesi tärkeimmät arvot ja tuotava niitä brändisi kautta ylpeästi esiin! ​

Kun olet määrittänyt oman yrityksesi arvot, tarkenna vielä, miten arvosi näkyvät konkreettisesti yrityksen toiminnassa. Anna aiheen muhia mielessäsi yön yli ja jatka kirjoittamista seuraavana päivänä!

Millaisia ristiriitoja luonnonkosmetiikan valmistusta ohjaavien arvojen välillä voi olla?

Luonnollisuus vs. tehokkuus

  • Ristiriita: Synteettiset ainesosat, kuten säilöntäaineet tai emulgointiaineet, voivat parantaa tuotteen säilyvyyttä ja suorituskykyä. Luonnolliset vaihtoehdot eivät aina ole yhtä tehokkaita tai stabiileja.
  • Esimerkki: Luonnollinen shampoo saattaa puhdistaa hellävaraisemmin, mutta ei vaahtoa yhtä paljon kuin synteettinen vaihtoehto, mikä voi vaikuttaa kuluttajakokemukseen.

Ekologisuus vs. tuotteen säilyvyys

  • Ristiriita: Luonnolliset tuotteet vaativat usein tiukempia säilytysolosuhteita (esim. viileä lämpötila), mikä voi lisätä hiilijalanjälkeä tuotteen logistiikassa ja varastoinnissa.
  • Esimerkki: Pitkälle prosessoimattomat, luonnolliset raaka-aineet saattavat pilaantua nopeammin, mikä voi johtaa hävikkiin.

Eettisyys vs. paikallisuus

  • Ristiriita: Monet eettisesti tuotetut raaka-aineet, kuten reilun kaupan sheavoi tai arganöljy, tulevat kehitysmaista, mikä lisää kuljetuspäästöjä ja voi olla ristiriidassa paikallisten raaka-aineiden käytön kanssa.
  • Esimerkki: Brändi voi joutua valitsemaan, tukeeko kaukaisella alueella asuvia viljelijöitä vai käyttääkö lähialueen raaka-aineita.

Minimalismi vs. toimivuus

  • Ristiriita: Kuluttajat odottavat minimalistista, “lyhyen INCI-listan” tuotetta, mutta osa aktiivisista ainesosista voi vaatia lisäaineita toimiakseen oikein.
  • Esimerkki: Tietyt tuotteet, kuten salvat, on helppo valmistaa lyhyellä incillä, toiset tuotteet, esimerkiksi aktiiviaineita sisältävät emulsiot, voivat vaatia useita ainesosia toimiakseen hyvin, mikä tekee niiden koostumuksesta monimutkaisemman.

Edullisuus vs. laatu ja eettisyys

  • Ristiriita: Eettisesti tuotetut, korkealaatuiset raaka-aineet ja ekologiset pakkaukset voivat nostaa tuotantokustannuksia, mikä voi tehdä tuotteista kalliimpia. Tämä ei välttämättä vastaa kaikkien kuluttajien budjettia.
  • Esimerkki: Ekologisesti tuotettu puupakkaus voi maksaa huomattavasti enemmän kuin perinteinen muovipakkaus.

Läpinäkyvyys vs. kilpailukyky

  • Ristiriita: Täysi läpinäkyvyys raaka-aineiden alkuperästä ja valmistusprosesseista voi paljastaa liikesalaisuuksia kilpailijoille.

Vegaanisuus vs. paikallisuus ja kierrätys

  • Ristiriita: Vegaaniset vaihtoehdot saattavat korvata paikallisesti saatavat eläinperäiset raaka-aineet – kuten mehiläisvahan – kaukaa tuoduilla kasvipohjaisilla aineilla- esim. kasvivahoilla – mikä lisää kuljetuksen ympäristövaikutuksia.

3. Mieti vielä, mikä on sinun ainutlaatuinen myyntivalttisi

  • Miksi asiakkaiden pitäisi ostaa juuri sinun tuotteitasi?​
  • Jos sinun täytyy kertoa juuri tapaamallesi asiakkaalle yhdellä lauseella mitä myyt ja miksi myymiäsi tuotteita kannattaa ostaa, mikä on tämä lause?

Yritykselle nimi

Vinkki 1: ennen kuin valitset yrityksellesi nimen, logon tai sloganin, kannattaa katsastaa että se ei ole jo käytössä jollain muulla. Jos pyrit ulkomaan markkinoille, niin tarkasta myös, että nimi ei tarkoita mitään negatiivista markkina-alueellasi. Nimeä ja logoa ei ole helppo vaihtaa myöhemmin. ​

Vinkki 2: voit käyttää sloganin ja yrityksen tai tuotteiden nimien kehittämisessä apuna synonyymisanakirjaa. Sellainen löytyy myös netistä.

Vinkki 3: Patentti- ja rekisterihallituksen Yrityksen nimipalvelusta voit tarkastaa, onko keksimäsi yrityksen nimi jo käytössä jollain.