Mikä on brändi?
Kosmetiikan osalta käytetään usein puhekielessä termiä kosmetiikkabrändi, jolla viitataan sekä yritykseen että sen valmistamiin tuotteisiin. Mikä brändi oikein on? Brändi ovat ne mielleyhtymät ja käsitykset, joita asiakkailla on yrityksestäsi ja sen valmistamista tuotteista.
Osaan mielikuvista voit vaikuttaa omalla toiminnallasi, materiaaleilla ja markkinoinnilla, mutta loppuosa muodostuu muiden toimesta, esimerkiksi miten media kirjoittaa tuotteista tai miten niistä keskustellaan somessa tai kavereiden kesken.
Kun brändiin liittyvät arvot ja arvolupaukset ovat sinulle selkeitä, sinun on helppo kommunikoida niiden pohjalta asiakkaiden kanssa ja perustella toimintaasi, myös mahdollisissa ristiriitatilanteissa.
Brändi liittyy logoon, mutta ei ole pelkästään logo. Ajattele esimerkiksi Niken tai McDonalds’in logoja. Niihin tiivistyy yrityksien tuotteet, niiden markkinointi sekä ihmisten käsitykset näistä.
Brändi on siis paljon enemmän kuin logo. Se on tapasi yrittäjänä tehdä bisnestä, se liittyy pakkauksien materiaaliin ja ulkonäköön, paikkoihin, joissa tuotteitasi myydään ja miten niitä myydään sekä markkinointimateriaaleihisi. Ulospäin brändi näkyy muun muassa yrityksen ja tuotteiden nimissä, etiketeissä, fontissa, yrityksen värimaailmana, käyntikorteissa, tapana hoitaa asiakaspalvelu, verkkosivussa, mainoksissa, tavoissa mainostaa ja some-viestinnässä.
Kosmetiikkayritykset rakentavat brändiä usein kertomalla oman tarinansa verkkosivuilla ja mainoksissa; miksi he ovat alkaneet valmistaa kosmetiikkaa ja mitä se heille merkitsee. Miten sinä kertoisit oman tarinasi?
Brändielementit
Yksi tapa rakentaa oman yrityksen ja tuotteiden brändiä on määrittää brändielementit:
- Brändipuhe: yhden lauseen hissipuhe, jolla kerrot uudelle ihmiselle miksi sinun tuotteesi ovat ainutlaatuisia.
- Brändilupaus: mitä lupauksia voit tehdä tuotteistasi, jotka pystyt joka kerta ja aina toteuttamaan?
- Brändipersoonallisuus: mistä asioista sinä yrittäjänä haluat tulla tunnetuksi?
- Bränditarina: miten olet aloittanut kosmetiikan valmistuksen ja perustanut yrityksesi? Millainen on sinun tarinasi?
- Brändimielikuvat: logo, värit, fontit, kuvat jne. Voit kehittää myös oman sloganin yrityksellesi tai tuotteillesi. Esim. ”Niin hyvää ettei sanotuksi saa” (Kismet), ”Always natural, always effective, always honest” (Flow cosmetics), ”Rakkaudella, käsin tehtyä” (Luonkos).
Seuraavassa osiossa on lisää tapoja kehittää omaa brändiä.