Hyvän tuotteen ominaisuudet

Hyvä kosmetiikkatuote on monen asian summa

Hyvä kosmetiikkatuote tuntuu iholla hyvältä, hoitaa lupaamansa asiat, näyttää ja tuoksuu hyvältä sekä säilyy hyvin.

Toimivan ja houkuttelevan tuotteen kokonaisuus muodostuu monen asian yhteisvaikutuksena.

Rakenne

Kosmetiikkatuotteiden koostumus vaihtelee niiden käyttötarkoituksen mukaan. Tuote voi olla esimerkiksi.

  • täysin nestemäinen, kuten kasvovesi tahnamainen, kuten hammastahna
  • voidemainen, kuten hiustenhoitoaine vahamainen, kuten huulirasva
  • puuterimainen, kuten monet meikkituotteet

Halutun koostumuksen saavuttamiseksi käytetään erilaisia apuaineita, kuten viskositeettiä lisääviä aineita ja geelinmuodostajia.

Tuotteen rakenteen on oltava käyttäjän näkökulmasta helposti pakkauksesta iholle levitettävissä.

Luonnonkosmetiikan ainesosat, kuten kasvivoit ja vahat, reagoivat ympäröivään lämpötilaan. Tämä on yksi syy miksi kehitettävän tuotteen rakennetta ja toimivuutta on hyvä testata erilaisissa lämpötiloissa.

Väri

Tuotteen väri muodostuu raaka-aineista. Käyttäessäsi keltaista mehiläisvahaa et voi saada vaaleaa salvaa. Kasviraaka-aineet saattavat vaihtaa väriä esimerkiksi pH:n muuttumisen myötä tai hapettuessaan.

Värin säätämiseen voidaan luonnonkosmetiikassa käyttää luonnollisia väriaineita.

Myös pakkauksen väri(sävy) vaikuttaa siihen, miltä tuote käyttäjän silmään näyttää.

Tuoksu

Kosmetiikkatuotteen tuoksulla on yllättävän tärkeä rooli kuluttajan valitessa itseään miellyttävää tuotetta. Siihen kannattaa siis kiinnittää suunnitteluvaiheessa huomiota.

Luonnon raaka-aineilla on omat ominaiset tuoksuna. On hyvä huomata, että monet puhdistetut raaka-aineet, esimerkiksi kasviöljyt ja -voit, tuoksuvat miedommin kuin puhdistamattomat.

Luonnonkosmetiikassa tuoksua lisätään joko eteerisinä öljyinä, näistä muokattuina tuoksuöljyinä tai synteettisinä tuoksuöljyinä. Jos haluat noudattaa jonkun luonnonkosmetiikkasertifikaatin kriteereitä, selvitä millaisia tuoksuainesosia ko. sertifikaatti sallii.

Pakkaus

Pakkauksen valinta on tärkeä osa tuotekehittämistä. Huonosti toimivassa pakkauksessa hyväkään kosmetiikkatuote ei pääse oikeuksiinsa.

Pakkauksen suunnittelussa on otettava huomioon:

  • pakkauksen tarkoituksenmukaisuus​ eli että se toimii juuri haluamallasi kohderyhmällä. Vrt. kylpyhuoneessa käytettävä koko perheen shampoo, luksusshampoo tai matkalle mukaan otettava shampoo.
  • pakkauksen toimivuus eli että pakkauksen jokainen osa kestää käyttöä.
  • pakkauksen visuaalisuus ja sen kertoma tarina eli viestinnällisyys​.
  • pakkauksen materiaali​.
  • pakkauksen viestimät arvot, esim. ekologisuus, luksus, suomalaisuus​.
  • pakkauksen hinta​.
  • pakkauksen saatavuus​.
  • logistiikka eli pakkausten säilytys ja siirtäminen, esim. lähettäminen postitse vrt kuljettaminen autolla.​
  • kosmeettisten valmisteiden tietojen liittäminen etikettinä pakkaukseen.​

Säilyvyys

Myyntiin suunniteltavan tuotteen tärkein asia on sen käyttöturvallisuuden lisäksi säilyvyys. Kosmetiikan valmistajana haluat, että tuotteesi säilyvät moitteettomina käyttöajan loppuun saakka. Sinun on hyvä huomata, luonnonkosmetiikkaa verrataan säilyvyydeltään muuhun kosmetiikkaan ja että kuluttajilla ei keskimäärin ole juuri käsitystä siitä, mitkä asiat vaikuttavat tuotteiden säilyvyyteen. Tuotteita voidaan säilyttää korkki auki ja erilaisissa lämpötiloissa, tuotteita otetaan purkeista likaisin käsin ja purkkeihin voi joutua vettä. Nämä kaikki ovat haasteita tuotteen säilyvyyden kannalta. Voit vaikuttaa monilla asioilla tuotteen säilyvyyteen:

  • Raaka-aineiden valinta: vedettömät tuotteet säilyvät paremmin kuin vettä sisältävät tuotteet, itsensä säilyttävien raaka-aineiden käyttö, oikeanlaisten säilöntäaineiden valinta
  • Pakkauksen valinta: pakkaus josta tuotetta ei annostella sormin on hygieenisempi ja vähentää mikrobikontaminaatiota, liian iso pakkauskoko suhteessa käyttömääriin/-tiheyteen vaikuttaa siihen että kuluttaja ei saa käytettyä tuotetta loppuun viimeiseen käyttöpäivään mennessä.
  • Ainesosien säilyttäminen oikeissa olosuhteissa: järjestä työtilaasi jokaiselle ainesosalle oikeanlaiset säilytysolosuhteet.
  • Valmiiden tuotteiden säilyttäminen oikein. Tuotteiden säilyttäminen puhtaassa ja viileässä valolta suojattuna parantaa tuotteiden säilyvyyttä.
  • GMP:n tarkka noudattaminen ja hyvän hygienian ylläpito valmistuksen joka vaiheessa

Hoitoteho

Kosmetiikkatuotteen hoitoteho koostuu sen kaikkien ainesosien yhteisvaikutuksesta. Etenkin luonnonkosmetiikkatuotteissa pyritään valitsemaan lähes kaikki ainesosat niin, että niillä on myös hoitava vaikutus. Siten ainesosat valitaan kohderyhmän tarpeiden mukaan. Ajattele esimerkiksi kosmetiikkatuotteen pohjana toimivia kasviöljyjä ja kasvivesiä (hydrolaatteja). Kaiken ikäisille naisille suunnatun kuivan ihon kasvovoiteen kasviöljyt voivat olla täyteläisiä ja rasvaisia, esimerkiksi pähkinäöljyjä, avokadoöljyä ja/tai kasvivoita.

Lisätehoja luonnonkosmetiikkatuotteeseen saa aktiiviaineilla, esimerkiksi erilaisilla kasvi- ja sieniuutteilla, C-vitamiinilla, glyseriinillä tai kofeiinilla. Aktiiviaineilla voidaan:

  • rauhoittaa tulehdusta
  • tehostaa verenkiertoa
  • parantaa ihonkosteustasapainoa
  • lievittää couperosaa eli laajentuneiden verisuonten aiheuttamaa punotusta
  • kirkastaa tai heleyttää ihoa
  • virkistää ihoa ja nopeuttaa ihon uudistumista
  • tuoda iholle väriä (itseruskettavat)

Tuntuma

Kosmetiikkatuotteen tuntuma iholla on tärkeä osa tuotteen käyttökokemusta, ihan kuten tuotteen tuoksu ja ulkonäkö.

Hyvin suunniteltu tuote levittyy iholle miellyttävästi eikä siitä kalvomaista, maskimaista tai liian rasvaista tuntumaa. Tässä on otettava huomioon tietysti tuotteen käyttötarkoitus. Naamiot ovat luonnollisesti maskimaisia ja yöksi jätettävä jalkavoide on aluksi rasvaisen tuntuinen.

Hyvin suunnitellen perusraaka-aineilla saadaan kehitettyä hyvin levittyvä ja miellyttävän tuntuinen tuote. Joskus kuitenkin tarvitaan lisänä toiminnallisia ainesosia, jotka luovat tuotteeseen haluttua tekstuuria ja ihotuntumaa. Esimerkiksi Ecocert/COSMOS-sertifioituihin tuotteisiin hyväksytty esteriöljy (Isoamyl Laurate) parantaa tuotteen levittyvyyttä ja vähentää rasvaisuuden tuntua.