Brändi ja hinta

Oikea hinta tuotteille

Hinnoittelun tulee olla linjassa brändin arvojen kanssa ja samalla houkutella kohderyhmää.

Brändin tulee myös viestiä avoimesti, miksi tuote maksaa sen verran kuin maksaa, olipa kyseessä edullinen päivittäistuote tai ylellinen luksustuote.

1. Hinta ja brändi ovat sidoksissa toisiinsa

Tuotteen hinta viestii tuotteesta ja on siten osa brändiä. Asiakas arvioi tuotteen laatua ja arvoa hinnan avulla.​

Ylellisen brändin omaava luksustuote hinnoittelee tuotteensa korkealle. ​Brändi (eikä hinta) voi kuitenkaan perustua tyhjään – sillä ei pötki pitkälle.

Hintaa ei kannata asettaa liian matalallekaan; liian halpa hinta herättää kuluttajan epäilyksen tuotteen laadusta ja brändin arvo kärsii. Etkä sinä valmistajana saa kehitettyä yritystäsi minimituotoilla eteenpäin.

2. Miten hinnoitella?

2.1. Yritystoiminnan kannattavuus – 3 peruspalikkaa

  • Hinnoittelu: millä hinnalla myydään​
  • Kustannukset: millä kuluilla tuotetaan​
  • Myynnin volyymi: montako kappaletta myydään

Näihin vaikuttamalla voit vaikuttaa yrityksesi tulokseen.

2.2. Hinnoittelu: mikä vaikuttaa tuotteen kaupaksi menemiseen?

  • Tilausta markkinoilla, tuote vastaa johonkin kuluttajien tarpeista ja he ovat valmiita maksamaan sen täyttämisestä tuotteen avulla. Tämä voi liittyä esimerkiksi tiettyyn trendiin, arvoon (esim. luonnollisuus, vegaanisuus) tai ratkaisuun, jota markkinoilla ei vielä ole tarjolla riittävästi. ​
  • Tuotteella on kilpailuetu, esim. paikalliset raaka-aineet, kuluttajien arvostamat aktiiviaineet, myyntipaikkojen hyvä sijainti, patentti, parempi valmistustekniikka kuin muilla.​
  • Asiakas käsittää tuotteen sisällön, asiakas ymmärtää kosmetiikkatuotteen ainesosat, niiden alkuperän ja tarkoituksen sekä sen, miten ne vaikuttavat tuotteen toimivuuteen ja turvallisuuteen sekä mitä hyötyä tuotteesta on itselle. Kosmetiikkatyöpajamainoksessa tämä tarkoittaa mm. hintaa; montako tuotetta saa valmistaa ja kuuluvatko pakkaukset hintaan vai tuodaanko ne itse mukana. ​
  • Tuote on houkutteleva, se viestii kohderyhmälle oikealla tavalla. Sen ulkonäkö, tuoksu, koostumus, brändi, hinta ja lupaamat hyödyt herättävät asiakkaan kiinnostuksen ja vastaavat hänen tarpeitaan tai toiveitaan.
  • Tuote on helppo ostaa, ostoprosessi on vaivaton, esim. verkkokaupassa maksaminen on sujuvaa. Tai tuotetta myydään lähellä kuluttajaa tai paikassa missä asiakas muutenkin asioi. ​
  • Hinta on ymmärrettävä ja hyväksyttävä, kuluttajat ovat usein valmiita maksamaan enemmän, jos he ymmärtävät, mihin hinta perustuu. Näin voit perustella hinnoittelua:
    • Raaka-aineet: tuotteessa käytetään korkealaatuisia, harvinaisia tai sertifioituja ainesosia.
    • Eettisyys: vastuullinen toiminta- ja tuotantotapa, jossa huomioidaan niin ympäristövaikutukset, raaka-aineiden eettinen hankinta kuin työntekijöiden oikeudet ja hyvinvointi. Se myös sisältää läpinäkyvyyden tuotteiden alkuperässä ja valmistusprosessissa.
    • Ekologisuus: pakkaukset, logistiikka ja tuotantomenetelmät minimoivat ympäristövaikutukset.
    • Käsityöläisyys: jos tuotteet valmistetaan pienissä erissä tai käsityönä, tämä voi perustella korkeamman hinnan.
  • Tekijä/myyjä on luotettava, valmistajasta on riittävästi tietoa tarjolla. Valmistaja noudattaa lakeja ja standardeja, käyttää turvallisia ja laadukkaita raaka-aineita, toimii eettisesti ja ekologisesti sekä kommunikoi avoimesti tuotteidensa alkuperästä ja valmistusprosessista.

Hyvä sivusto hinnan määrittämisestä on Osaava yrittäjä-sivustolla Hinnan asettaminen.