Kauneustrendejä vuodelle 2026

Kurkistetaan vuoden 2026 kauneustrendeihin Cosmetics and Toiletries, Cosmetics Design Europe  -verkkojulkaisuiden ja Holland & Barrettin hyvinvointitrendejä ensi vuodelle ennakoivaan raporttiin.

Ihon mikrobiomin merkitys vahvistuu

Olet saattanut kuulla kampaajan tuolilla istuessasi, että viime aikoina on tullut stressattua liikaa.

Ihoa ja hiuspohjaa ei katsota enää pelkästään kauneuden näkökulmasta, vaan ne viestivät kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Iho on usein se paikka, josta kehon tai mielen kuormittumisen merkit näkyvät ensimmäisenä.

Ihon- ja hiustenhoidossa yhdistyvät estetiikka ja hyvinvointi jatkossa entistä vahvemmin. 

Metsämikrobit ovat suomalaisessa kosmetiikassa tuttu juttu, mutta Cosmetics and Toiletries mainitsee ihon mikrobiomin yhdeksi näitä aloja yhdistäväksi aihepiiriksi, josta löytyy paljon kiinnostavaa tutkittavaa, ja jolla on ennen kaikkea mullistavia mahdollisuuksia kosmetiikassa.  

Esimerkkeinä mainitaan ihon mikrobiston tasapainoa kunnioittavat deodorantit ja antiperspirantit. 

Hiustuotepuolella tullaan näkemään päänahan mikrobistoa hoitavia tuotteita esimerkiksi hiuspohjaan jätettävien suihkeiden avulla. 

Hiuspohjan hoitojen ennakoidaan trendaavan muutenkin laajemmin tulevana vuonna. Hiuspohjan hoitoon kehitetään esimerkiksi naamioita ja seerumeita. Scalp clinicit ja head spa’t tekevät jo tuloaan. 

Ymmärrys ihon ja aivojen välisestä yhteydestä vahvistuu

Entistä paremmin ymmärretään, että ihon päivittäinen hoitaminen, kuten esimerkiksi hyvältä tuoksuvan kosteusvoiteen levittäminen iholle, aktivoi hermoratoja aistien kautta, vähentää stressiä rentouttaa kehoa ja voi vahvistaa jopa tunne-elämän palautumiskykyä. 

Eteeristen öljyjen käyttö aromaterapiassa ja kosmetiikassa on tästä hyvä esimerkki. 

Tuttu esimerkki on tästä hammastahnan “minttuinen raikkaus”, joka viestii suun puhtaudesta. Hampaiden pesu raikkaaksi ja puhtaaksi koetulla mintun makuisella tahnalla auttaa ylläpitämään hampaidenpesurutiinia. 

Lämpimän, kostutetun ja miellyttävältä tuoksuvan kasvopyyhkeen lempeä tuntu iholla vahvistaa aivojen mieltämää käsitystä turvallisesta ja rentouttavasta hoitovaikutuksesta.

 

 

Epätäydellisyyttä, aitoutta ja hauskuutta 

AI:n muokkaamien täydellisten kuvien vastareaktiona nähdään jatkossa enemmän aitoa epätäydellistä kauneutta, arvioi markkinatutkimusfirma Mintel Cosmetics Design Europen julkaisussa.

Yksi esimerkki tästä on, että käsityönä tehtyjen tuotteiden arvo korostuu. 

Kosmetiikka-alan yritykset voivat behind-the-sceen kuvilla ja tarinoilla tuoda esiin vaikkapa pieleen menneitä tuotoksia ja hassuja sattumuksia, jotka viestivät aitoudesta ja uskottavuudesta paremmin kuin tekoälyllä luodut täydelliset puitteet ja tulokset. Näistä viestivät myös todelliset asiakastarinat.  

Epätäydellisyyden puolesta puhuu myös Holland&Barretin trendiraportti ensi vuodelle. Barret mainitsee “wellness fatiguen”, joka on seurausta superoptimoiduista kauneus- ja terveysrutiineista. Vuodelle 2026 ennakoidaankin enemmän hauskuutta, iloa ja huumoria täydellisyyttä tavoittelevan ja syyllistämiseen perustuvan kauneus- ja terveysmarkkinoinnin sijaan. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

-10% uutiskirjeen tilaajille ensimmäisestä ostosta

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt tietojesi tallentamisen asiakasrekisteriimme.

Vihreän ilon vinkkejä luonnonkosmetiikan valmistuksesta voi seurata:

Sinua saattaa kiinnosta myös: